Anna Lintas - nauczyciel nauczania zintegrowanego S.P.nr8 Filia Police.
Wstęp
W czasach niżu demograficznego każda szkoła musi znaleźć swoje własne sposoby na promowanie się w środowisku. Rodzice mają prawo wyboru szkoły i chcą, by ich dziecko uczęszczało do placówki , w której wiele się dzieje, dzieci mają możliwość rozwoju a nauczyciele są przyjaźni dzieciom. Często jednak rodzice nie mają możliwości poznania szkoły i nauczycieli, niewiele wiedzą o jej funkcjonowaniu. Dlatego od paru lat w naszej szkole organizujemy szereg imprez mających na celu promocję szkoły w środowisku lokalnym. Duży nacisk położyliśmy również na współpracę z najbliżej leżącymi przedszkolami, gdyż tam właśnie znajdują się nasi nowi, potencjalni uczniowie. Na początku każdego roku szkolnego opracowujemy plan współpracy . Obejmuje on udział w różnych imprezach, które mają miejsce na terenie szkoły. Są to min. odbywające się dwa razy do roku festyny rodzinne, gdzie do wspólnej zabawy zapraszamy dzieci wraz z rodzicami. Największy nacisk położyliśmy jednak na to, by pozwolić przedszkolakom na poznanie szkoły, nauczycieli oraz dać im możliwość uczestniczenia w zajęciach. Dlatego trzy razy w roku ( styczeń, luty, kwiecień ) zapraszamy do szkoły grupy dzieci sześcioletnich z zaprzyjaźnionych przedszkoli. Spotkanie rozpoczyna się zawsze na sali gimnastycznej, gdzie przedszkolaki oglądają przedstawienie przygotowane przez uczniów naszej szkoły. Następnie zapraszani są do klas, gdzie uczestniczą, w przygotowanych specjalnie dla nich, zajęciach. Wizyta dzieci trwa około 1 godziny. Taka forma współpracy wymaga od nauczycieli wiele pracy. Przez kilka miesięcy pracuje się nad przedstawieniem, które potem trzeba kilka razy wystawiać. Wiąże się ona też z koniecznością opracowywania scenariuszy, dostosowanych do możliwości dzieci sześcioletnich i prowadzenia zajęć z dużą liczbą dzieci. Przynosi jednak również wiele korzyści. Przede wszystkim pozwala przedszkolakom poznać szkołę, a często również przyszłego nauczyciela, i przychodząc tu we wrześniu nie czuje się już całkowicie obcy.
Scenariusz zajęć otwartych dla przedszkolaków grupy zerowej
Zajęcia odbywały się w styczniu, przed Dniem Babci, czas ok. 35 min.
Cel główny: poznanie szkoły, w której dzieci będą się uczyły.
Cele szczegółowe: Przedstawienie szkoły, jako miejsca bezpiecznego z miłą atmosferą, które da się polubić, Wcielanie się przedszkolaków w rolę uczniów, - Kształtowanie postawy koleżeńskiej pomocy i wzajemnego zrozumienia Adaptacja dzieci do nowych warunków Kształtowanie uczucia miłości i szacunku do dziadków.
Metody: opowiadanie, rozmowa kierowana, praktycznego działania
Formy pracy: Indywidualna jednolita, zbiorowa.
Środki dydaktyczne: litery alfabetu ruchomego, zagadki , wypowiedzi dzieci na temat Jaka jest Babcia? Jaki jest Dziadek?, blok techniczny, szablony kaktusa, nożyczki, kredki, kolorowe wstążeczki, kaseta audio z nagraniem piosenki „Babcia czarodziejka”
Przebieg zajęć :
1. Serdeczne powitanie dzieci przez nauczyciela i uczniów klasy . Zabawa integracyjna : -Wszystkie dzieci ustawione w kole, na przemian : uczeń i przedszkolak. Podają sobie ręce i po kolei witają się ze słowami: Mam na imię Tomek, witam cię Jacku, itd.
2. Przedszkolaki siadają do ławek ( uczniowie na dywanie na środku sali). Na tablicy narysowana jest krzyżówka. Uczniowie odczytują treść zagadek a przedszkolaki uzupełniają krzyżówkę literami alfabetu ruchomego. zał.1. Odczytanie hasła - BABCIA
3. Rozmowa kierowana na temat zbliżającego się Święta Babci i Dziadka. Wypowiedzi 6-ciolatków na temat : Jaka jest babcia ? Jaki jest dziadek ? ( można poprosić przedszkolaki, by opowiedziały o swoich dziadkach lub przeczytać im gotowe wypowiedzi dzieci – zał.2.)
4. Zaśpiewanie przez uczniów piosenki „Babcia czarodziejka” ( muz..M. Ziąber, sł. J. Kochanowska – z płyty Muzyka 1 wydaw. MAC EDUKACJA)
5.Wykonanie przez 6-ciolatków prezentu dla Babci – kaktusa. Dzieci, na bloku technicznym, odrysowują od szablonu, wycinają , kolorują i ozdabiają kaktusa w doniczce. Uczniowie pomagają przedszkolakom w wykonywaniu w/w czynności.
6. Ewaluacja zajęć – dzieci otrzymują wycięte kółka, na których w zależności od swoich odczuć rysują zadowoloną, smutną lub obojętną buzię. Następnie zawieszają ją na przygotowanym szablonie budynku szkolnego.
7. Pożegnanie.
zał.1.
c e b u l a k o ł a ż a b a p a j a c l i s g u m k a
1. Rośnie w ogrodzie albo w polu, I z tego właśnie słynie , Że gdy ją zaczynasz krajać, To łza Ci z oczu płynie .
2. Mogą być cztery, mogą być dwa . samochód je ma i rower też ma .
3. Pływa w wodzie jak ryba Oprócz tego jest znana Że zasypia na zimę i... nie lubi bociana .
4. Śmiesznie skacze w dół lub w górę Zwłaszcza , gdy pociągniesz go za sznurek .
5. Ruda jest moja puszysta kita , kurka ucieka , gdy się z nią witam.
6. Za ołówkiem biega nieraz; on coś pisze ona ściera .
zał.2.
Babcia jest bardzo dobra i potrzebna do chodzenia na spacer . Robi bardzo dobre jedzenie , ale jak nie chcę , to nie muszę jeść np. kapusty. Babcia pozwala mi robić to , co chcę i ja babcię bardzo kocham . Jagoda Babcia to jest taki człowiek , który kiedyś był młodą dziewczyną i miał swoją mamę. Teraz babcia jest po to , żeby dziecko kąpała , kochała i całowała .Ja najbardziej ze swoją babcia lubie ustawiać domek z poduch z mojego łóżka . A dziadek to taki pan , który kiedyś był tatą . Teraz jest w niebie i może właśnie na mnie patrzy przez okno .
Maciek
Dziadek jest fajny , bo mogę się bawić jego telefonem i w ogóle mogę wszystko .Nie każe mi jeść , jeśli czegoś nie lubię. Jak mam ochotę na frytki-to frytki , a jak na pizzę – to dostaję pizzę . Konrad
Dziadek jest super .Mogę porozrzucać zabawki i nie muszę ich sprzątać .I jeszcze dziadek cały czas się ze mną bawi .Leży na dywanie i jest koniem albo wielbłądem i mogę po nim skakać . A mama to zawsze mówi , że teraz nie ma czasu . Julka
Dla dziadka jestem najważniejsza z całej rodziny .Łaskocze mnie i głaszcze i jeszcze mogę się do niego przytulać .Zostaje ze mną , jak jestem chora i mogę się z nim pokotłować i powygłupiać . Weronika
Babcia z dziadkiem bardzo się przydają , bo mogą posiedzieć z dzieckiem , jak jest chore. Dziadek jest bardzo fajny , bo nie krzyczy i daje prezenty . A z babcią można pograć w różne gry – z rodzicami nie , bo nigdy nie maja czasu . Kordian
Zajęcia przygotowała Anna Lintas |